תוכנית אוגנדה, הרצל ואוצר התיישבות היהודים

תוכנית אוגנדה

הקמת מדינה לעם היהודי בארץ ישראל, זה רעיון שהתגלגל במשך שנים רבות לפני שיצא לפועל. כפי שאנחנו יודעים, לפני שהרעיון מומש בשטחי ארץ ישראל המנדטורית, עלו לא מעט רעיונות על הקמת מדינה לעם היהודי גם במקומות אחרים, מתוך כוונה לייצר להם בית משלהם, בית שיאפשר להם להגן על עצמם מפני אנטישמיות, פוגרומים ופרעות. 

אחת התוכניות הידועות והמוכרות, היא תוכנית אוגנדה. זו תוכנית שהוצעה להרצל אבי התנועה הציונית ומראשוני הדוברים על הקמת בית לעם היהודי, על ידי הבריטים, כאשר הרעיון היה להקים בית בשטחים שהיו בשליטת הבריטים, זאת על מנת להגן על יהודי מזרח אירופה שהתמודדו עם אנטישמיות חדשה שלוו בין היתר בפוגרומים ופרעות עצומים. תוכנית אוגנדה, לדברי הרצל וכוונתו, היתה זמנית בלבד, כאשר המטרה היתה שבעתיד יהיה ניתן לעבור להתגורר בארץ ישראל ולהקים שם את הבית הלאומי ליהודים. 

התוכנית לוותה בפולמוס לא קטן בקרב היהודים, כאשר יהודי מערב אירופה תמכו בכך, בזמן שדווקא יהודי רוסיה ומזרח אירופה התנגדו. בין היתר, הטענה היתה, שאסור לעזוב את חלום הקמת מדינת ישראל בארץ ישראל והחשש שפתרון זמני יהפוך עם הזמן לקבוע. 

מה היה הבנק אוצר התיישבות יהודים?

לפני הקמת מדינת ישראל, במשך שנים רבות, היהודים פעלו בשביל לקנות קרקעות בארץ ישראל על מנת שיוכלו ליישב אותה ביהודים שעלו ארצה ממקומות שונים. לשם כך, הם הקימו בנקים ומוסדות פיננסיים שונים (כמו אוצר התיישבות), אשר תפקידם היה לאפשר את רכישת הקרקעות. צריך להדגיש, שאותם בנקים ומוסדות שונים, שימשו לימים גם לצורך הקמת המוסדות הפיננסיים השונים שפעלו במדינת ישראל. בדיוק כפי שהסוכנות היהודית ומוסדות אחרים שימשו לצורך הקמת מוסדות המדינה, ממשלת העם והכנסת. 

> הכירו את ארגון כל ישראל חברים

 

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
התחדשות עירונית
הסביבה הטבעית והקהילה בעיר, יכולים לעצב התנהגויות אנושיות. אנחנו מאמינים שהיקף העיר נקבע על ידי...
קרא עוד »
מרץ 20, 2022
שכר מפתח c – האם מחיר הלימודים שווים את המשכרות?
כולם היום רוצים להיכנס לתחום מפנק ומתגמל במיוחד – שוק הייטק הישראלי קורא להמון צעירות וצעירים שיש...
קרא עוד »
מרץ 23, 2022
האם הנדל"ן העסקי בעקבות הנדל"ן הפרטי
היום כל מי שמעוניין להשקיע את הכסף שלו בהשקעה חכמה וסולידית, חייב לבחון היטב את האופציות השונות...
קרא עוד »
מאי 14, 2019